No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence.

20151223

Valorizzare una farfalla

To Pimp a Butterfly - Kendrick Lamar (2015)

Quando pensate che le sfide siano terminate, eccone un'altra che arriva. Quando un disco, di un genere che non è propriamente quello che preferisci, viene decretato essere il migliore dell'anno da Billboard, Complex, Consequence of Sound, Entertainment Weekly, Pitchfork Media, Rolling Stone US, Slant Magazine, Spin, The Guardian, Vice, da uno dei tre giornalisti musicali che stilano questo tipo di classifiche per The New York Times, e si piazza altissimo in quelle di NME, Stereogum, Time e in quelle degli altri due giornalisti del New York Times, beh, non posso esimermi dall'ascoltarlo e parlarvene.
Intanto, sappiate questo: il genere con il quale viene catalogato è nientemeno che conscious hip hop o political hip hop. L'esatto contrario del rap disimpegnato, quello gangsta e quello bling bling. Seppure sia difficile comprendere tutti i riferimenti lirici, anche leggendo e traducendo i testi, vi basti sapere che il disco e i suoi testi ha generato molte discussioni, anche polemiche, sui media statunitensi, che il ritornello di Alright è stato cantato nel corso di numerose proteste contro la violenza della polizia contro gli afroamericani, e da più parti (compreso il canale BET), la canzone è stata identificata quale il moderno Black National Anthem.
Il disco è complesso, ma assolutamente non noioso o complicato. Molti pezzi sono completamente coinvolgenti e orecchiabili, mentre a livello di influenze musicali si può sentire di tutto, con riferimenti (e "quote") da George Clinton a Michael Jackson, dal jazz al nu soul, e partecipazioni importanti e diverse, quali Snoop Dogg, Pharrel Williams e Sufjan Stevens.
Di sicuro, D'Angelo e Lamar stanno portando la musica nera ad un livello superiore.



When you think that the challenges are over, here's another one comes. When an album, of a genre that is not really what I prefer, is declared the best of the year by Billboard, Complex, Consequence of Sound, Entertainment Weekly, Pitchfork Media, Rolling Stone US, Slant Magazine, Spin, The Guardian, Vice, from one of three journalists who draw up this kind of music charts for The New York Times, and is one of the highest in the ranking of NME, Stereogum, Time and in the ranking of the other two journalists from the New York Times, well, I can not resist from listen it, and talking about it.
Meanwhile, know this: the genre with which is cataloged is called conscious hip hop or political hip hop. More or less, exactly the opposite of rap disengaged, gangsta and bling bling rap. While it is difficult to understand all the lyrical references, even reading and translating texts, suffice it to say that the lyrics have generated a lot of discussion, even controversy, in the US media, that the refrain of "Alright" was sung during protests against police violence against African Americans, and by many (including BET), the song has been identified as the modern Black National Anthem.
The album is complex, but absolutely not boring or complicated. Many pieces are fully engaging and catchy, while in terms of musical influences can be heard by all and you can heard in it many influences, with references (and "quotes") from George Clinton to Michael Jackson, from jazz to nu soul, with important and different guests, as Snoop Dogg , Pharrell Williams and Sufjan Stevens.
Certainly, D'Angelo and Lamar are bringing black music to a higher level.

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