No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence.

20161113

Maga

Sorceress - Opeth (2016)

La vecchiaia e la disponibilità giocano scherzi a cui è difficile credere. Esempio: l'unica volta che su questo blog vi avevo parlato degli svedesi di Stoccolma Opeth fu in questa occasione, e come si può dedurre, non mi piacevano granché, seppure, ascoltandoli finalmente davvero approfonditamente (anche se sono passati 10 anni, quindi sicuramente ci sono stati progressi e cambiamenti), c'è da dire che l'accoppiata con gli Amplifier era davvero indovinata. Curiosità a parte, il loro dodicesimo disco in studio Sorceress suona come un disco di prog rock (nemmeno troppo metal) degli anni '70, ma naturalmente con suoni attuali. Si sentono ovviamente tutte le influenze "denunciate" soprattutto dal leader indiscusso, nonché chitarrista, cantante e compositore quasi unico, Mikael Akerfeldt, ma ormai la "deriva" prog è inarrestabile e, facendosene una ragione, pure apprezzabile. All'ascolto di pezzi come Strange Brew, affiorano ricordi (per chi li ha) di Genesis, King Crimson e persino degli EL&P, provare per credere. L'uso del growling da parte di Akerfeldt è ormai nell'armadio, ma, voglio dire, non è che manchino la band che ne abusano quindi, se siete curiosi, o se siete anche solo dei nostalgici di quelle band o di quegli stili, buttatevi decisamente sull'ascolto di Sorceress, e non ne rimarrete delusi.
La limited edition contiene due brani extra (The Ward e Spring MCMLXXIV), più tre brani (due dal precedente Pale Communion e uno da Blackwater Park) suonati del vivo insieme alla Plovdiv Philharmonic Orchestra.



Old age and availability, brings jokes to which it is hard to believe. Example: the only time on this blog I talked about the Swedes from Stockholm Opeth was 10 years ago, in occasion of a live review in which they played after the Mancunian Amplifier, and I did not like me very much Opeth, though, listening to them finally really thoroughly (even though it's been 10 years, so surely there have been advances and changes), it must be said that the ticket with Amplifier was really guessed. Curiosity aside, their twelfth album "Sorceress" sounds like a prog hard rock (not even too metal) of the seventies, but of course with current sounds. You can hear obviously all the "denounced" influences especially from the undisputed leader and guitarist, singer and preminent composer, Mikael Åkerfeldt, but now that the prog "drift" is unstoppable and, that being said, well appreciated. Listening to songs like "Strange Brew", let emerges from memories (for those who have them) Genesis, King Crimson and even of EL&P, seeing is believing. The use of growling by Åkerfeldt is now in the closet, but, I mean, there are several band out there who even abuses of it, so if you're curious, or if you are even nostalgic of those bands or those styles, goes with no fear on listening to "Sorceress", and you won't be disappointed.
The limited edition contains two extra tracks ("The Ward" and "Spring MCMLXXIV"), plus three tracks (two from the previous "Pale Communion" and one from "Blackwater Park") played live together with the Plovdiv Philharmonic Orchestra.

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