No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence.

20190331

Distanza nel tempo

Distance Over Time - Dream Theater (2019)

Quattordicesimo disco per la band statunitense, fatta di musicisti eccezionalmente talentuosi, una band che, vi dirò la verità, ho sempre schifato proprio per il fatto di essere esageratamente tecnica, e quindi fin troppo raffinata. Riferendomi soprattutto ai chitarristi troppo concentrati sulla tecnica, coniai la metafora "masturbatori di manici": nel caso dei Dream Theater, la cosa si poteva estendere, appunto, ai vari strumenti (e ai vari musicisti). Ascoltando questo Distance Over Time, devo a malincuore (perché invecchiando sono indubbiamente più tenero ed accondiscendente) confermare la mia teoria. Intendiamoci, c'è di che togliersi (sempre metaforicamente) il cappello davanti a loro, il disco è godibile a piccole dosi, è l'apoteosi del metal progressivo, con riferimenti fortissimi alle loro ispirazioni più forti, Rush e Yes, come pure Pink Floyd (ascoltare Room 137...) e Queen, più un po' di free jazz, NWOBHM e via discorrendo. Suonato e cantato in modo impeccabile, nonostante tutto ciò, non è di quei dischi che ti lasciano la voglia di correre di nuovo ad ascoltarli da capo.

Fourteenth record for the American band, made up of exceptionally talented musicians, a band that, I will tell you the truth, I have always been disgusted by the fact that it is overly technical, and therefore too refined. Referring to guitarists too focused on technique, I invented the metaphor of "handle's masturbators": in the case of Dream Theater, it could be extended to the various instruments (and to various musicians). Listening to this Distance Over Time, I have, reluctantly (because as I get older I am undoubtedly more tender and condescending), to confirm my theory. Mind you, there is always to take off the hat (always metaphorically) in front of them, the album is enjoyable in small doses, it is the apotheosis of progressive metal, with very strong references to their strongest inspirations, Rush and Yes, as well as Pink Floyd (listens to Room 137 ...) and Queen, plus a bit of free jazz, NWOBHM and so on. Played and sung impeccably, despite all this, it is not of those records that leave you the will to run back to listen to it again.

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