No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence. (jumbolo)

20180611

La resistenza è inutile

Resistance Is Futile - Manic Street Preachers (2018)

Di recente, scherzando tra amici, "ti piacciono i Manic Street Preachers" è stato usato come presa in giro. Capisco che la morbidezza dei suoni, la voce di James Dean Bradfield, o addirittura il look dei tre gallesi, possa non piacere. A me non dispiacciono, così come la loro ormai conclamata militanza di sinistra, un po' come se fossero l'equivalente musicale di Ken Loach. Il loro tredicesimo disco è malinconico a tratti, delicato nelle melodie fino a risultare stucchevole, quanto intellettuale e militante nelle liriche, e, a partire dalla copertina (Samurai Warrior 1881, foto del Barone Franz von Stillfried-Ratenicz che ritrae uno degli ultimi della sua "specie"), autodenuncia l'anacronismo della band, quantomeno a livello politico-ideologico. Belle melodie, canzoni ispirate dall'artista francese Yves Klein (International Blue), dal disincanto verso il Labour Party (Distant Colours), immaginando una conversazione tra Dylan e Caitlin Thomas (Dylan & Caitlin, in duetto con The Anchoress, splendida voce, rinverdendo la sapienza dei Manics nei duetti con voci femminili), omaggiando i morti della strage di Hillsborough (Liverpool Revisited), ispirandosi ai versi di Philip Larkin (Hold Me Like a Heaven).



Recently, joking with friends, "You like Manic Street Preachers" has been used as a joke. I understand that the softness of the sounds, the voice of James Dean Bradfield, or even the look of the three Welshmen, may not like it. I like them, as well as their full-blown militancy of the left, a bit as if they were the musical equivalent of Ken Loach. Their thirteenth record is melancholyc at times, delicate in melodies until to be nauseating, as intellectual and militant in lyrics, and, starting from the cover (Samurai Warrior 1881, photo of Baron Franz von Stillfried-Ratenicz that portrays one of the last of his kind), self-proclaiming the anachronism of the band, at least at the political-ideological level. Beautiful melodies, songs inspired by the French artist Yves Klein (International Blue), from disenchantment toward the Labour Party (Distant Colors), imagining a conversation between Dylan and Caitlin Thomas (Dylan & Caitlin, in duet with The Anchoress, wonderful voice, refreshing the mastery of Manics in the duets with female voices), paying homage to the victims of the Hillsborough disaster (Liverpool Revisited), inspired by the verses of Philip Larkin (Hold Me Like a Heaven).

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