No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence.

20240530

Rana in acqua bollente

Frog in Boiling Water - DIIV (2024)



Il quarto album della band di Brooklyn, New York City, capitanata da Zachary Cole Smith (chitarra e voce) si intitola come la metafora divenuta frase gergale, che è entrata nel modo di parlare inglese, soprattutto (per quel che vedo da film e serie TV) statunitense, coniata (ma molti la attribuiscono a Noam Chomsky, vi lascio nel dubbio perché non ho trovato informazioni precise) da Daniel Quinn nel suo romanzo filosofico The Story of B ("Se metti una rana in una pentola piena di acqua bollente, la rana schizza fuori immediatamente; se la metti in una pentola piena di acqua fredda e piano piano alzi la temperatura, la rana si adatta progressivamente al calore e, quando l’acqua diventa bollente, non ha più la forza di reagire e muore", come metafora del capitalismo e dell'atteggiamento consumistico). Quindi, al solito messaggio forte. Veniamo alla musica: rispetto al precedente Deceiver, (molto) meno post-grunge e influenze Sonic Youth, più shoegaze. Cantato sempre vellutato, buone composizioni, disco gradevole, ma ancora una volta, molto ripetitivo.


The fourth album of the band from Brooklyn, New York City, led by Zachary Cole Smith (guitar and vocals) is titled like the metaphor that has become a slang phrase, which has entered the way of speaking English, above all in the US (from what I see from films and series TV), coined (but many attribute it to Noam Chomsky, I leave you in doubt because I have not found precise information) by Daniel Quinn in his philosophical novel The Story of B ("If you put a frog in a pot full of boiling water, the frog splashes out immediately; if you put it in a pot full of cold water and slowly raise the temperature, the frog gradually adapts to the heat and, when the water becomes boiling, it no longer has the strength to react and dies", as a metaphor for capitalism and consumerism). So, the usual strong message. Let's get to the music: compared to the previous Deceiver, (much) less post-grunge and Sonic Youth influences, more shoegaze. Always smooth singing, good compositions, pleasant album, but once again, very repetitive.

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