No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence. (jumbolo)

20151127

Mungere le stelle

Milking the Stars: A Re-Imagining of Last Patrol - Monster Magnet (2014)

C'è chi vive di reunions. C'è chi sta perennemente in tour, e magari suona interamente dal vivo uno o due album per intero, quelli per cui hanno raggiunto il successo. Si invecchia, anche nella musica, in molti modi, e soprattutto, in modi molto diversi da 30/40 anni fa. Anni fa, si moriva di overdose, e chi s'è visto s'è visto. Adesso, alle overdose si sopravvive, e magari si ha una seconda giovinezza. Forse, questo è quello che sta accadendo ai Monster Magnet di Dave Wyndorf. Come vi ho raccontato in passato, nel 2006 Dave ebbe un'overdose, dalla quale si è fortunatamente ripreso. Nel novembre del seguente anno fu pubblicato il loro buon ritorno 4-Way Diablo, al quale sono seguiti gli altrettanto ottimi Mastermind (2010) e Last Patrol (2013). Ecco: inventandosene una abbastanza originale (contraddizione in termini, ora vedrete), dal 2014 hanno cominciato a reinterpretare i loro dischi, andando all'indietro nel tempo. Sono quindi partiti proprio dal disco del 2013, risuonando con nuovi arrangiamenti, e addirittura nuovi titoli, tutti e nove i pezzi della versione base di Last Patrol (non contiamo le due bonus track). Sette versioni in studio, due pezzi live (tra cui Three Kingfishers di Donovan, anch'essa originariamente su Last Patrol), e due inediti (la lunga intro Let the Circus Burn e lo strumentale Goliath Return). Il risultato è intrigante, divertente, avvolgente, naturalmente ricorda il disco originale ma accontenta i vecchi fan dei MM, perché riprende i binari dello space rock dei loro esordi (Wyndorf ha definito lo stile del disco "a weird 1960s vibe"), e ci regala una band in ottima forma, Wyndorf compreso.
Per terminare il discorso aperto prima, è da poco uscito Cobras and Fire (The Mastermind Redux), naturalmente la rivisitazione del disco precedente a Last Patrol, Mastermind. Chissà dove arriveranno. Ne parleremo.



Some band get in a reunion. Some other band are constantly on tour, and they plays entirely one or two albums in full, those with that have achieved success. You get older, even in music, in many ways, and above all, in very different ways from 30/40 years ago. Years ago, rockstars dying of a drug overdose, and wave goodbye. Now, you often survives overdose, and sometimes you have a second chance. Perhaps, this is what is happening to the Monster Magnet of Dave Wyndorf. As I told you in the past, in 2006 Dave had overdosed, from which he fortunately recovered. In November of the following year, the band released their good return "4-Way Diablo", which was followed by the both excellent "Mastermind" (2010) and "Last Patrol" (2013). Invented a quite original one (a contradiction in terms, now you'll see), from 2014 they began to reinterpret their albums, going back in time. They started precisely with the album of 2013, re-playing those songs with new arrangements, and even new titles, all nine pieces of the basic version of "Last Patrol" (not counting the two bonus tracks). Seven versions in the studio, two live tracks (including "Three Kingfishers", a Donovan cover, also this one originally contained in "Last Patrol"), and two new songs (the long intro "Let the Circus Burn" and the instrumental "Goliath Return"). The result is intriguing, entertaining, fascinating, naturally recalls the original album, but make happy the old fans of MM, because it takes up the footsteps of the space rock of their beginnings (Wyndorf has defined the style of the album "a weird 1960s vibe"), and there it gives back a band in top form, including Wyndorf.
To end the conversation I opened first, it's being rolled out "Cobras and Fire (The Mastermind Redux)", of course, the review of the previous album of "Last Patrol", "Mastermind". Who knows where they will arrive. We'll talk about that.

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