No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence. (jumbolo)

20161007

Ci ricorda della vita

Remember Us to Life - Regina Spektor (2016)

Settimo disco per l'immigrata russa negli USA; 13 anni sono passati da quando l'ho ascoltata per la prima volta, non capendola troppo, sul palco del Rainbow. Eppure, quella sua stranezza, quell'asimmetricità, è rimasta, ed è tutt'ora il suo marchio di fabbrica. Regina (Ilyinichna) Spektor, nonostante la notorietà ormai mondiale, grazie anche a You've Got the Time (sigla di Orange Is the New Black), e la cover di While My Guitar Gently Weeps per il film animato, ancora inedito in Italia, Kubo e la spada magica, sembra essere una di quelle artiste che, pur avendo tutte le carte in regola per diventare mainstream, si divertono a girarci intorno, perché probabilmente le va bene così.
Non si spiegherebbe altrimenti come mai, dopo sette dischi, continui a mettere insieme dischi dove pezzi dall'appeal immediato come Bleeding Heart, Older and Taller, Black and White, sono insieme a canzoni dal pathos altissimo, dalla teatralità esagerata, e quindi davvero difficili da "piazzare" in radio, quali The Trapper and the Furrier o Tornadoland, ma giusto per fare solo qualche esempio.
Non so se mi avete capito, ma per me è un complimento che le sto facendo. Ancora una volta un disco pieno di bella musica, a tratti bella in maniera esagerata, ma per niente pop. Brava.



Seventh album for the Russian immigrant in the US; 13 years have passed since I heard it for the first time, not understanding it too much of her, on stage at the Rainbow (Milan). Yet, her strangeness, her asymmetric style, remained, and still it is her trademark. Regina (Ilyinichna) Spektor, despite she is now world famous, thanks to "You've Got the Time" (theme song of "Orange Is the New Black"), and the cover of "While My Guitar Gently Weeps" for the animated film "Kubo and the Two Strings", seems to be one of those artists who, while having all the credentials to become mainstream, they enjoy getting around it, because probably that's okay for her.
It doesn't explain, otherwise, why after seven albums, she continues to put together tracks with immediate appeal, like "Bleeding Heart", "Older and Taller", "Black and White", along with songs from the highest pathos, from the exaggerated theatricality, and therefore very difficult by play in radios, like "The Trapper and the Furrier" or "Tornadoland" (not to talk of "Obsolete"), but just to give a few examples.
I do not know if you understand me, but for me it's a compliment that I'm doing her. Once again, an album full of beautiful music, sometimes beautiful in an exaggerated way, but no pop. Bravo!

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