No pain. The world is a wonderful whisper for those who can listen, if necessary in silence.

20201127

Diagnostic and Statistical Manual (of Mental Disorders) 5th Edition

DSM-5 - Blood From the Souls (2020)
Dopo 27 anni, Shane Embury, lo storico bassista dei Napalm Death, rispolvera il suo progetto, inizialmente industrial metal, chiamato Blood From the Souls, con il quale pubblicò un album nel 1993 (To Spite The Gland That Breeds). A quei tempi, il suo partner fu Lou Koller dei Sick of it All: stavolta la formazione include, con Embury alla chitarra, il frontman dei Converge Jacob Bannon, il bassista dei Nasum Jesper Liveröd e il batterista dei Megadeth Dirk Verbeuren. Il risultato è un disco deragliante (si, mi piace moltissimo questo aggettivo, probabilmente non è il migliore, ma secondo me rende l'idea quando ci troviamo davanti a musica del genere), non propriamente definibile come industrial metal, e neppure grindcore, nel caso aveste quel sospetto, anche se qualche "fuga" blast beat la troverete su questo album, ma non ne è una colonna portante. Liriche "distopiche" (una storia di fantascienza con esseri umani e macchine senzienti. "Il titolo è un riferimento al Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali", spiega Bannon. "Nel contenuto del testo,"DSM-5" è il nome del vascello in cui gli umani si rifugiano e scappano dalla Terra"), ritmi altissimi con una sezione ritmica martellante, una chitarra onnipresente che alterna droni, arpeggi (soprattutto con effetto flanger), ritmiche avvolgenti, e l'urlo di Jacob ad imprimere disperazione.
After 27 years, Shane Embury, the historic bassist of Napalm Death, dusts off his project, initially industrial metal, called Blood From the Souls, with which he released an album in 1993 (To Spite The Gland That Breeds). At that time, his partner was Lou Koller of Sick of it All: this time the line-up includes, with Embury on guitar, Converge frontman Jacob Bannon, Nasum bassist Jesper Liveröd and Megadeth drummer Dirk Verbeuren. The result is a derailing (yes, I really like this adjective, it's probably not the best, but in my opinion it gives the idea when we are faced with music of the genre) album, not really definable as industrial metal, nor grindcore, in the just in case you had that suspicion, even if you will find some blast beat "fugue" on this album, but it's not a mainstay. "Dystopian" lyrics (a science fiction story about humans and sentient machines. "The title is a reference to the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders," Bannon explains. "In the text," DSM-5 "is the name of the vessel where humans take refuge and escape from the Earth"), very high rhythms with a pounding rhythm section, an omnipresent guitar that alternates drones, arpeggios (especially with a flanger effect), enveloping rhythms, and Jacob's scream to give despair.

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